Snelfietsroutes

In de omgeving van Delft en Pijnacker

route in Zwolle-Foto: RTV-Oost

Om de dichtslibbende regio open te houden wordt het beleid van de overheden eindelijk meer gericht op het realiseren van snellere fietsverbindingen tussen belangrijke woongebieden en werkgebieden.

Dat de snelfietsroutes nu in beeld komen is te danken aan het feit dat steeds meer forenzen overstappen met als gevolg een enorme stijging van verkoop van e-bikes; de speed-pedelec, het snellere broertje van de e-bike verschijnt ook steeds meer in de spits. Snelfietsroutes, zijn eigenlijk gewone fietsroutes, maar ze voldoen aan enkele belangrijke eisen:

  • De breedte is voldoende, zodat snelle en minder snelle gebruikers elkaar veilig kunnen passeren
  • Je hebt in principe gewoon voorrang op alle zijwegen
  • Er zijn geen tot weinig verkeerslichten waar je moet wachten; als je een drukke weg tegenkomt is daar bij voorkeur een ongelijkvloerse kruising
  • De routes zijn zo comfortabel mogelijk qua wegdek
  • De routes lopen zo rechtstreeks mogelijk en zonder scherpe haakse bochten

De provincie Zuid Holland en de Metropoolregio zijn belangrijk omdat ze de aanjagers van een voortvarende aanleg van snelfietsroutes kunnen zijn. Deze fietspaden houden namelijk niet op bij een gemeentegrens. We zien ook in de verkiezingsprogramma’s voor de Provinciale Staten dat er veel aandacht is voor de fiets als alternatief voor afstanden tot 30 km.

De Metropoolregio Rotterdam – Den Haag heeft een programma opgesteld voor de realisering van de snelfietsroutes, aansluitend op het plan van de provincie Zuid Holland. Voor 6 routes zijn verkenningen gestart en drie ervan liggen in onze afdeling:

  • van TU Delft naar Lansingerland en Rotterdam Noord, met een nieuwe brug over de A13 in de buurt van Ruiven en de Ackerdijkse plassen;
  • Van Zoetermeer naar Rotterdam via Lansingerland
  • Van Den Haag (via de nieuwe brug over de A4 bij Boswijk / Ypenburg) via Pijnacker naar Rotterdam Noord

Er is natuurlijk wel discussie over de snelfietsroutes: hoe moeten die worden vormgegeven? Het zullen drukke routes kunnen worden als veel forenzen deze routes gaan gebruiken, met veel snelheidsverschillen, gewone fietsers, e-bikes en speed-pedelecs. Welke breedte dan vereist is en of die ruimte gevonden kan worden als de route door bestaand gebied loopt? En moeten we al denken aan gescheiden rijbanen?

Er zijn al routes gerealiseerd die niet aan dat soort eisen voldoen; de route van Delft naar Rotterdam langs de Rotterdamseweg bijvoorbeeld, is op sommige plaatsen maar 2,50 m breed. De richtlijn van het CROW bij gebruik door fietsers en brommers is een breedte van 3,60 m, maar hier is alleen meer ruimte te realiseren door een rijstrook voor auto’s op te offeren en dat is niet realistisch als het de enige weg is voor de bereikbaarheid van bedrijven. Maar je moet wel routes maken waar ook speed-pedelecs op mogen als je de snelle fiets als serieus alternatief wil laten zijn. Een ander voorbeeld is de ZOEF-route van Pijnacker naar De Lier; die heeft binnen Delft veel te veel verkeerslichten, waar je dus veel te vaak moet wachten, omdat gekozen is voor een route langs drukke wegen, waar de auto’s de dienst uitmaken als het gaat om het regelen van groen licht.

De plek van de speed-pedelec op de weg is sinds de wettelijke gelijkstelling met brommers nog steeds ook onderwerp van discussie, vooral binnen de bebouwde kom waar speed-pedelecs in principe op de rijbaan moeten. Soms zie je dat het plaatje eraf geschroefd is, waarschijnlijk omdat de snelle fietsers zich niet veilig voelen tussen auto’s. In Gelderland hebben ze borden bedacht met daarop dat speed-pedelecs toch zijn toegestaan. Het lijkt een goede oplossing als je maatwerk kunt leveren.

Het handhaven heeft over het algemeen weinig prioritiet, maar onlangs kregen we wel te horen dat speed-pedelecrijders bekeurd zijn omdat ze op een fietspad reden waar geen brommers waren toegestaan. Reden te meer om goed na te denken over de te bieden faciliteiten aan woon-werkers die overstappen van de auto naar spierkracht.

Categorieën