VERKIEZINGSPROGRAMMA’S DELFT 2018

Wat doen of willen de politieke partijen doen voor de fietsers?

D66 (lijst 1)

Bereikbaarheid en mobiliteit zijn belangrijk voor een economisch krachtige ontwikkeling van Delft. De verschillende vervoersmiddelen verdienen integraal aandacht. Parkeer- en gezondheidsvoordelen geven wandelen en fietsen een streepje voor.


Delft is een fietsstad bij uitstek. Er zijn maar weinig gemeenten waar we zo dicht op elkaar wonen als hier en je kan binnen de gemeente nauwelijks langer dan 8 kilometer onderweg zijn. Toch wordt voor veel ritten binnen de stad nog de auto gepakt, met nadelige gevolgen voor de drukte op de wegen, de luchtkwaliteit en de gezondheid. Om dat te veranderen, en ervoor te zorgen dat Delftenaren voor vervoer binnen en rond de stad de fiets pakken, zijn snelle en veilige doorgaande routes nodig en goede stallingsmogelijkheden.

  • D66 is voorstander van het gemengd gebruik van voetganger en fietser in de autoluwe Binnenstad. Wel is het belangrijk om te kijken hoe ook op drukke momenten de doorstroming en veiligheid van fietsers en voetgangers het best is gewaarborgd.
  • D66 wil aandacht voor toegankelijke en veilige routes voor voetgangers met extra aandacht voor hen die slecht ter been zijn en bv. met een rollator lopen.
  • D66 wil, bij voorkeur stoplichtvrije, fietssnelwegen door de stad aanleggen, die ook kunnen worden gebruikt als hardlooproutes en om recreatief te fietsen. In afstemming met buurgemeenten wil D66 deze fietssnelwegen doortrekken.
  • D66 wil in samenhang met viersporigheid bij Delft Zuid onderzoeken hoe de oost-west-fietsverbindingen daar kunnen worden verbeterd.
  • D66 vindt dat drukke fietstrajecten altijd veilig moeten blijven, ook voor medeweggebruikers, zeker rond het stationsgebied, de binnenstad en de universiteit. Verbreding van deze paden, betere belijning en verkeersregelaars bij topdrukte kunnen daarbij helpen.
  • D66 wil slechte voet- en fietspaden en bewegwijzering aanpakken zodat het fietsnetwerk en de micro-bereikbaarheid van Delft verbetert.
  • D66 wil dat iedereen die zijn fiets langer dan eventjes parkeert veilig en vast moet kunnen stallen. Langdurig gestalde fietsen ziet D66 bij voorkeur inpandig. ‘Flits’parkeren van fietsen bij winkels moet dicht bij de bestemming kunnen. De ruimte die dit inneemt (fietsvak) moet zo mogelijk weer vrijvallen voor andere doelen op minder drukke tijden.
  • D66 wil dat weesfietsen sneller verwijderd worden.
  • D66 vindt dat alle treinreizigers en bezoekers van het station of stadskantoor hun fiets veilig moeten kunnen stallen in het stationsgebied. Kort parkeren kan wat D66 betreft gratis en dichtbij. Voor langer parkeren zijn betaalde of verder weggelegen locaties mogelijk.
  • Vooral in drukke woonwijken is het parkeren van de fiets vaak een probleem. Op plekken waar herinrichting van de openbare ruimte plaatsvindt wil D66 een parkeernorm voor fietsen gaan hanteren. Op straatniveau moet hiervoor worden gekeken naar de behoefte van de bewoners om hun fiets in de openbare ruimte te stallen. Als er in een bepaald gebied te veel fietsen zijn met onvoldoende stallingsruimte, moet de gemeente fietsparkeerplekken aanleggen. D66 stelt de fiets voorop en geeft prioriteit aan fietsparkeerplekken. Op één parkeervak kunnen meerdere fietsen staan.


Openbaar vervoer

  • D66 wil betere handhaving op het weren van scooters en bromfietsen (zonder ontheffing) in het autoluwe gebied en ziet op de lange termijn niet-elektrische scooters en bromfietsen het liefst beperkt tot uitsluitend doorgaande routes.
  • D66 wil de kruisingen van de Kruithuisweg (N470) met de Voorhofdreef, Buitenhofdreef en de Prinses Beatrixweg ongelijkvloers maken om Tanthof beter te ontsluiten.
  • D66 wil het delen van auto’s en fietsen stimuleren, maar het gebruik van de publieke ruimte hiervoor reguleren. Er moet onderzoek plaatsvinden wat deze trend betekent voor de behoefte aan parkeerplekken en claim op de openbare ruimte, nu en op termijn.

STIP (lijst 2)

Delft is een compacte stad en daarom ideaal als fietsstad. Fietsen is schoon, snel en ook nog gezond. Daarom moet de gemeente in mobiliteit blijven investeren met prioriteit op fietsen. Delft moet weer de nummer 1 fietsstad van Nederland worden. Iedereen moet veilig en comfortabel naar hun bestemming kunnen fietsen. Er moet geïnvesteerd worden in fietsroutes en stallingsplekken. Niemand hoeft bang te zijn dat zijn of haar fiets gestolen wordt, omdat STIP wil investeren in stallingen waar je fiets aan vaststaat.

Een plek voor elke fiets

  • STIP wil voldoende stallingen waar je je fiets aan vast kunt zetten zoals fietsnietjes. In de binnenstad betekent dit nog 1.850 extra parkeerplekken.
  • Op elke autoparkeerplek kunnen minstens 8 fietsen staan. Daarom gaan we daar waar de fietsparkeerdruk hoog is autoparkeerplekken inruilen voor fietsplekken.
  • Bij station Delft zijn in 2030 minstens 13.000 plekken nodig en dat zijn 3.000 meer dan gepland. Daarom onderzoeken we of meer stallingen gebouwd kunnen worden en of verbeteringen bij station Delft Zuid de fietsparkeerdruk bij station Delft kunnen verminderen.
  • Fietsparkeernormen worden toegespitst op de plaatselijke situatie. De binnenstad heeft bijvoorbeeld een andere fietsparkeervraag dan Tanthof. Delftse normen zijn flexibel en bieden ruimte voor maatwerk om positieve ontwikkelingen mogelijk te maken.

Gastvrij fietsen

  • Fietspaden buiten de binnenstad zijn goed onderhouden en duidelijk herkenbaar door rood asfalt. Er komen meer zoefroutes waar je zonder hindernissen een snelle, comfortabele route kunt fietsen.
  • De fietser heeft voorrang. We plaatsen zo min mogelijk verkeerslichten op fietsroutes. Wanneer toch verkeerslichten nodig zijn, gaan ze sneller op groen bijvoorbeeld wanneer het regent. Verkeerslichten staan ’s avonds en ’s nachts bij weinig verkeer standaard op groen voor fietsers.
  • STIP wil dat de eerste politiecontroles op verlichting van het donkere seizoen in combinatie gaan met de verkoop van fietslampjes, zodat mensen daarna veilig verder kunnen fietsen.
  • De gemeente stimuleert het delen van fietsen en maakt afspraken met bedrijven die dit aanbieden om dit in goede banen te leiden.
  • Bij autoparkeergarages komen ook fietsparkeerplekken, zodat mensen het laatste deel van hun reis per fiets kunnen maken. Bovendien onderzoekt de gemeente of Park + Bike in Delft toe te passen is.
  • De (fiets)verbindingen in de stad worden verbeterd door 2 extra bruggen over de Schie en 2 tunnels onder het spoor door: een bij Lijm&Cultuur naar station Delft Zuid en Voorhof en een in het zuiden om het TU Delft Science Park met Tanthof te verbinden.
  • Drukke fietsroutes worden breder en voldoen minstens aan de CROW-normen.
  • Delft moet ook goed bereikbaar zijn in de regio. Daarom sluiten Delftse fietspaden aan bij het regionale netwerk en worden zwakke schakels aangepakt.

Onafhankelijk Delft (lijst 3)

Onafhankelijk Delft staat voor een drastische verlaging van het autoverkeer door de stad. De auto is te gast in de stad. Het doorgaande autoverkeer moet lopen via de ring A13, A4, Kruithuisweg en Provincialeweg. De fiets en openbaar vervoer worden het vervoermiddel naar de binnenstad van Delft. Bij het nieuwe station moeten twee keer zoveel fietsenrekken komen dan de geplande zevenduizend.

  • Het autoverkeer door de stad moet worden teruggedrongen. Fietsers en voetgangers krijgen alle ruimte en prioriteit
  • Onafhankelijk Delft wil stapsgewijs een uitbreiding van de autovrije historische binnenstad
  • Bij winkelcentrum De Hoven een bewaakte fietsenstalling
  • De Breestraat, Binnenwatersloot, Peperstraat en Kruisstraat worden aantrekkelijke leefbare wandel- en fietswinkelstraten en dus autoluw!
  • Alle twee-richtingen fietspaden opheffen als deze te smal en dus gevaarlijk zijn

Groenlinks (lijst 4)

De afstanden in Delft naar scholen en winkels zijn zo kort dat de meeste mensen hiervoor niet per se de auto hoeven te gebruiken. Bovendien ontbreekt het in Delft simpelweg aan ruimte voor bredere wegen. Met de fiets kan het ook; vaak zelfs sneller.

Ook zou GroenLinks het toejuichen als er méér verhuurpunten komen van (elektrische) bakfietsen en dergelijke, zodat het vervoer van goederen door particulieren gemakkelijker wordt en geen reden meer is om een auto te bezitten.

Concreet:

  1. GroenLinks wil dat de gemeente het fietsgebruik méér stimuleert. In de stad wordt de fiets het enige vervoermiddel dat je gegarandeerd van deur tot deur brengt. Met de fiets kun je overal komen en je kunt hem overal kwijt. Bij het nieuwe station moeten voldoende goede (bij voorkeur ondergrondse) stallingsvoorzieningen zijn, maar ook in de tussentijd moeten er bij het station voldoende voorzieningen zijn. De (gratis) stallingsmogelijkheden bij Biesieklette moeten beter bekend worden; met name die in Zuidpoort.
  2. Er wordt een Deltaplan Fietsparkeren opgesteld. Bij de inrichting van wegen, ook in tijdelijke situaties, moet veel meer rekening worden gehouden met de doorstroming en de veiligheid van het fietsverkeer. Fietsmogelijkheden moeten niet meer het sluitstuk zijn, maar primair staan bij (her)ontwikkelingen, en er wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld om alle achterstanden weg te werken. Planning, onderhoud en beheer moeten de gebruikskwaliteit van fietsvoorzieningen ten minste gelijkwaardig maken aan die van parallelle autovoorzieningen.
  3. Het (regionale) fietsnetwerk moet worden verbeterd en aangevuld; hierin ontbreken nog belangrijke schakels, zoals tussen Kruithuisweg en Abtswoudseweg en de verbindingen naar Rijswijk.
  4. Onderzocht moet worden of en waar het mogelijk en wenselijk is om fietsers minder lang te laten wachten voor verkeerslichten.
  5. In 2015 komt er een brug tussen de Schiehallen en Lijm en Cultuur. In dit kader streeft GroenLinks naar een integrale aanpak van de verbeterde bereikbaarheid van de Schiezone en station Delft Zuid, met onder andere een fietstunneltje onder station Delft Zuid.

PvdA (lijst 5)

Delft groeit en wordt steeds drukker. Dit betekent dat meer mensen, meer auto’s en vooral meer fietsen hun weg moeten zien te vinden in en ook naar de stad. Nu de werkzaamheden in de spoorzone een volgende fase hebben bereikt, is het tijd om de bereikbaarheid van Delft structureel goed, veilig en duurzaam te regelen. De fiets speelt daarbij een belangrijke rol, evenals het openbaar vervoer.

Enkele jaren geleden was Delft landelijk koploper in het realiseren van innovatief fietsbeleid, een status die wij graag weer willen bereiken.

Wat willen we:

  • De fietsroute naar de TU zorgt voor veel onveilige situaties en ergernis van andere fietsers en automobilisten. De PvdA steunt daarom de plannen om twee nieuwe fietsbruggen aan te leggen. De Gelatinebrug is een fietsbrug over de Schie die de TU Campus verbindt met de stations Delft en Delft Zuid en deel uit maakt van een nieuwe oost-west fietsroute door Delft. De Faradaybrug is voor auto’s en fietsen en verbindt het TU Delft Science Park Technopolis met de Schieoevers en het station Delft Zuid. Ook door het bouwen van studentenwoningen op de Campus kan de drukte op de fietsroutes worden verminderd. Overlast door fietsen en fietsers moet worden aangepakt.
  • De PvdA vindt dat Delft de ambitie moet hebben om Fietsstad van Nederland te zijn in het jaar 2022. Dat betekent: meer parkeerruimte voor fietsen, een aanvalsplan fietsendiefstal, meer fietsstraten, rode fietspaden, het vergroten van de veiligheid door het verruimen van haarspeldbochten en snelle en veilige fietsroutes naar scholen, Rotterdam en Den Haag.
  • Fietsers en auto’s delen de ruimte met voetgangers. De PvdA staat voor het ruimte bieden aan voetgangers door het aanleggen van duidelijk zichtbare, veilige looproutes.

SP (lijst 6)

Bewoners moeten zeggenschap hebben over de dingen die in hun buurt spelen, zoals genoeg groen, veilige oversteekplaatsen, inrichting van speeltuintjes, genoeg plek om je fiets te stallen. Fietsendiefstal moet serieus worden aangepakt. Dit geldt voor alle buurten in Delft en niet alleen de binnenstad. Fietsen is gezond als dat maar in een veilige gezonde omgeving kan plaatsvinden. De veiligheid en het netwerk van fietspaden moet worden verbeterd.

  • Onveilige verkeerssituaties worden in kaart gebracht door een onderzoek in elke buurt. Tijdens dit onderzoek wordt met de bewoners gesproken over mogelijke oplossingen.
  • Er wordt een gedegen onderzoek opgestart naar netwerken van fietsendieven. Er moet overleg gestart worden om vernieuwende oplossingen te vinden bijvoorbeeld door samenwerking met de TU.
  • Fietsen is goed voor het milieu en gezond. Het moet fietsers in Delft makkelijker en veiliger gemaakt worden. Stoplichten worden uitgevoerd met een ‘regenprogramma’ zodat fietsers minder lang hoeven te wachten als het regent. Er moeten voldoende fietsenstallingen geplaatst worden in de stad en verbeteringen van het fietsnetwerk worden in overleg met de fietsersbond doorgevoerd.

VVD (lijst 7)

We verplaatsen ons allemaal voortdurend van A naar B. We doen dit om naar ons werk te gaan, boodschappen te doen en familie en vrienden op te zoeken. Het is fijn als dit zo snel mogelijk gaat. Delft is een druk en belangrijk knooppunt voor spoor en snelwegen. De VVD wil zorgen dat Delft goed bereikbaar is met het OV, de fiets en de auto.

  • De fietspaden worden steeds intensiever gebruikt, mede door de populariteit van de elektrische fiets.
  • Omdat fietsers prettig en veilig door de stad willen rijden, worden fietspaden ingericht met een blik op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming van het verkeer centraal staan.
  • De VVD wil naast goede fietsroutes ook voldoende stallingruimte, bijvoorbeeld in het centrum en bij de stations.
  • Scholen zijn goed en veilig bereikbaar voor kinderen en ouders. Wij willen dat er goede mogelijkheden zijn om je kind met de fiets of auto af te zetten bij school.

CDA (lijst 8)

Fietsendiefstal is een veelvuldig probleem in Delft. Niet zelden zijn het (internationale)

bendes die massaal fietsen stelen. Het CDA is enthousiast over het inzetten van lokfietsen,

waarbij dieven kunnen worden opgespoord. Verder moeten er voldoende fietsnieten worden

geplaatst, waar fietsen aan vast gemaakt kunnen worden.

In elke wijk moet een balans gezocht worden tussen verkeersstromen in die wijk. In de

binnenstad moet de nadruk vooral liggen op voetgangers en fietsers. Maar ook de mensen

die daar wonen, jongeren, medioren en senioren, moeten bezoek kunnen krijgen en

volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Hiernaast moeten er in deze wijken goede openbaar vervoer-verbindingen zijn en veilige en

directe fietsroutes naar de winkelcentra en voorzieningen.

Ook de voetgangers in deze wijken verdienen aandacht: het voetgangersnetwerk moet veilig zijn. Veilige loop- en fietsroutes naar scholen krijgen van het CDA de hoogste prioriteit. Jonge kinderen zijn immers de meest kwetsbare verkeersdeelnemers.

Delft is een stad waar veel gefietst wordt. Dat is een goede zaak: het scheelt in autobewegingen, is schoon en gezond. Het gebruik van de fiets wil het CDA daarom zoveel

mogelijk stimuleren door aanleg en verbetering van veilige fietspaden en het faciliteren van

plaatsen waar de fiets veilig gestald kan worden.

Door het grote aantal fietsen ontstaan her en der problemen. Bijvoorbeeld in de TU Noord-wijk, waar de stroom fietsers zo groot is dat automobilisten hier nauwelijks nog tussendoor

kunnen komen.

Helaas houden veel fietsers zich niet aan de verkeersregels, waardoor zij zichzelf en

anderen onnodig in gevaar brengen. Het CDA pleit voor strengere controles op het voeren

van verlichting, het fietsen door rood licht of ander gevaarlijk fietsgedrag.

Door de opening van de derde ondergrondse fietsenstalling bij het station en de komst van

tramlijn 19, neemt hopelijk de schaarste aan fietsenstallingen af. We houden nauwlettend in

de gaten of dit inderdaad zo is. En dus ook of er toch een behoefte blijft aan nieuwe

fietsenstallingen. Tegelijk met meer fietsenstallingen wil het CDA striktere handhaving op

verkeerd gestalde fietsen.

Met de komst van elektrische fietsen kunnen mensen sneller grotere afstanden afleggen. Het

voordeel is dat elektrische fietsen minder ruimte innemen en beter zijn voor het milieu dan

auto’s. Het CDA wil het bezoek aan Delft op de elektrische fiets daarom stimuleren. In de

stad moeten enkele publieke oplaadpunten voor fietsen komen waar fietsers (tegen betaling)

hun fiets kunnen opladen.

Door het toenemende aantal elektrische fietsen, ontstaan op onze toch al drukke fietspaden

steeds grotere snelheidsverschillen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen moeten fietspaden waar dat mogelijk is verbreed worden, zodat snellere fietsers

veilig kunnen inhalen.

Voor fietsers dienen goede aansluitingen op de regionale infrastructuur te komen, zoals

fietssnelwegen, regionale treinstations of haltes van Randstadrail. Ook dit moet forensen

stimuleren vaker de fiets te pakken.

Tweetakt-brommers en scooters dienen zoveel mogelijk geweerd te worden. In vergelijking

met viertakt-brommers verbruiken de tweetakt-brommers meer benzine en stoten ze meer

fijnstof uit. Ook zijn ze eenvoudiger op te voeren, waardoor gevaarlijke situaties in het

verkeer kunnen ontstaan. Ons streven is om Delft in 2022 tweetakt-brommer-vrij te hebben.

Bij de inrichting van openbare ruimte moet rekening gehouden worden met alle typen

gebruikers (Design for All). Mensen die slecht ter been zijn en gebruik maken van

scootmobielen en rollators moeten overal kunnen komen. De gemeente toetst de

toegankelijkheid aan internationale standaarden.

Stadsbelangen (lijst 9)

Een bereikbaar Delft lijkt vanzelfsprekend te zijn. Natuurlijk is Delft als stad bereikbaar voor gemotoriseerd verkeer, met de fiets en met het openbaar vervoer. Maar het gaat hierbij vooral over de bereikbaarheid in onze stad zelf, zowel voor inwoners als bezoekers. Het gaat niet alleen voor de bereikbaarheid met de auto, maar ook voor fietsers, voetgangers en gebruikers van scootmobielen. Daar valt nog steeds het nodige aan te verbeteren.

Problemen rondom de infrastructuur worden het meest op lokaal niveau gevoeld. Het belang van een goede oplossing is hier het grootst. Uitstel van onderhoud leidt tot onveilige situaties

en hogere kosten. Bezuinigen op onderhoud is op termijn de duurste oplossing voor de gemeente.

Stadsbelangen Delft wil:

  • optimale en tijdige informatieverstrekking over de bereikbaarheid in de aanwezige media,
  • aanvullende maatregelen, zoals:

– het vervangen van voetgangersoversteekplaatsen (met verkeerslichten) door

zebrapaden met hooguit een knipperinstallatie

– het scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsers, waar mogelijk

  • dat onderzocht wordt om meer wegen in Delft in te richten als 30 km zone voor autoverkeer.

Fiets

Fietsen is milieuvriendelijk en draagt bij aan de algemene gezondheid van mensen. Daarnaast kan het gebruik van de fiets het binnenstedelijke parkeerprobleem deels oplossen. Stadsbelangen Delft is van mening dat naast het promoten van deze vorm van vervoer het fietspadennet in de stad uitgebreid en verbeterd moet worden. Bovendien blijft het noodzakelijk om meer(bewaakte) fietsenstallingen te realiseren. De toename van het aantal fietsen in onze stad is prima, maar vraagt tegelijkertijd om afdoende voorzieningen te realiseren met betrekking tot fiets parkeren. Tot nu toe wordt vooral ingezet op ‘gratis’ fiets parkeren. Het realiseren van dergelijke voorzieningen zijn niet gratis en kosten de gemeenschap geld. Daarnaast speelt hier handhaving ook een belangrijke rol. Er zijn al voldoende mogelijkheden om handhaving toe te passen, zoals bijvoorbeeld de wegknipregeling. Stadsbelangen Delft is voorstander dat regelgeving niet alleen op papier wordt vastgesteld, maar ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Ook van de fietser mag, evenals van de autogebruiker, een bijdrage worden verwacht bij bewaakte fietsvoorzieningen, zodat meer voorzieningen voor fietsers gerealiseerd kunnen worden.

Christenunie (lijst 10)

De bereikbaarheid in Delft was de afgelopen jaren, vooral door de bouw van de

treintunnel, niet goed. Ook in de komende jaren zullen tijdelijke verkeersmaatregelen onontkoombaar zijn, onder andere vanwege de vernieuwing van de St. Sebastiaansbrug. De ChristenUnie zet zich ervoor in dat in iedere fase sprake is van duidelijkheid, veiligheid en logica vanuit de beleving van fietsers, voetgangers, automobilisten en ov-gebruikers. Met het oog op milieueffecten en ruimtebeslag van weggebruikers wil de ChristenUnie het gebruik van de fiets en het ov bevorderen.

»

Routes voor voetgangers, fietsen, auto’s en ov-reizigers moeten vanuit de beleving van de gebruiker duidelijk, logisch en veilig zijn. Hierbij krijgen ov en de fiets prioriteit in de doorstroming. Ook in de tijdelijke fasen van werkzaamheden moeten de omleidingen en verkeersregelingen hierop worden getoetst.

»

In het ontwikkelen van verkeers- en vervoerplannen dient de te bereiken CO-reductie een belangrijk criterium te zijn.

Fiets- en voetgangersverkeer

  • Voor Delft geldt de uitdaging weer een fietsvriendelijke stad te worden. Ook de directheid en aantrekkelijkheid van looproutes voor voetgangers, soms op weg naar of vanaf ov-haltes (zoals het NS-station), verdienen aandacht.
  • De gemeente zal bij de aanleg van nieuwe fietspaden rekening moeten houden met een groeiend gebruik van fietsen waaronder elektrische fietsen en bakfietsen.
  • De ChristenUnie wil dat fietspaden beter worden ontworpen op natuurlijk fietsgedrag, bijvoorbeeld geen onnodige kronkels of “knikken”, maar ruime bogen in fietsroutes.
  • De gemeente moet in het kader van fietsveiligheid aandacht hebben voor de realisatie van overzichtelijke kruisingen en afrasteringen direct langs het water.
  • De ChristenUnie wil dat het aantal parkeerplaatsen voor fietsen meegroeit met het toenemend fietsgebruik. Weesfietsen’ dienen regelmatig te worden opgespoord en verwijderd om voldoende stallingsmogelijkheden te behouden.
  • De mogelijke opkomst van ‘deelfietsen’ kan zowel positieve (minder volle stallingen) als negatieve (ongewenst rondslingeren) gevolgen hebben. Met het oog op dit laatste moet de gemeente duidelijke afspraken maken met exploitanten van deelfietsen.
  • Het stimuleren van het fietsgebruik is voor de ChristenUnie belangrijk, maar niet heilig. Dat betekent dat andere soorten verkeer niet extreem mogen worden belemmerd door fietsstromen. Ook de verdeling van de verkeersruimte tussen fietsers en voetgangers moet, in beider belang, duidelijk zijn.

Categorieën