Fietsersbond Delft ondersteunt plan Rode Loper niet

Langendijk-fietsen-aan-hek

SCMD en ondernemers hebben een plan voor een een nieuwe inrichting voor Buitenwatersloot, Peperstraat en Oude Langendijk, genaamd Rode Loper.
De Fietsersbond is volstrekt ten onrechte in de media opgevoerd als ondersteuner van het plan.

Onderstaande tekst is uit de brief die de Fietsersbond Delft e.o. gestuurd heeft aan het college van B&W

Onlangs bent u op de hoogte gebracht van het plan van de ondernemers en de SCMD voor de “Rode Loper” voor een nieuwe inrichting. Ten onrechte wordt gesteld dat de Fietsersbond enthousiast is voor het plan. Dat is onjuist. De Fietsersbond is voor het laatst in mei 2017 geïnformeerd over de voortgang van het plan, heeft duidelijk aangegeven wat de eisen vanuit een goed fietsgebruik moeten zijn en daarna hebben de initiatiefnemers elk contact met de Fietsersbond vermeden. Het resultaat is een plan dat niet voldoet.

We hebben ernstige bezwaren. 

In de voorstellen wordt de totale breedte vlak gestraat en de rijloper teruggebracht tot 3,50 meter. Dat voldoet voor de hulpdiensten en voor een hoofdfietsroute. Maar vlakstraten suggereert dat de ruimte voor alle doeleinden flexibel gebruikt kan worden. Waar dat toe kan leiden is te zien in de praktijk van de Choorstraat, waar in toenemende mate de rijloper gebruikt wordt door voetgangers die op de strook tussen de gestalde fietsen en de gevel steeds minder ruimte krijgen door terrasjes, uitstallingen en promotieborden. Daarbij merken we op dat het aantal bestelbusjes in de Binnenstad toeneemt en er vaak geen plaats is op de aangewezen laad- en loszones. Maar er is een groot verschil met de Choorstraat: de straten van de Rode Loper zijn een hoofdtoegangsroute voor fietsers en hulpdiensten, terwijl de Choorstraat voetgangersgebied is.

De hoofdfietsroute is de enige oost – west verbinding voor fietsers in de Binnenstad. Er rijden bijna 10.000 fietsers per etmaal. Er is geen alternatief voor, eventuele alternatieven Breestraat / Barbarasteeg of de Choorstraat / Schoolstraat zijn daarvoor niet geschikt.

Bij een drukke route zonder duidelijk eigen domein voor alle gebruikers leidt dat tot anarchie in het gebruik. We nemen niet aan dat de gemeente daarop handhaaft en voortdurend coaches neerzet. Anarchie geeft aanleiding tot vele conflicten, bijna-botsingen, gescheld en onveiligheid. Als voetgangers en fietsers elkaar in de weg zitten is er maar één oplossing mogelijk: een grotere duidelijkheid tussen rijdomein en voetgangersdomein; een kleurverschil of verschil in klinkerverband is niet voldoende. Onderscheid kan door het aanbrengen van duidelijke markeringen, door middel van een trottoirband, al of niet afgeschuind met daarbij een hoogteverschil.

De problemen zijn vanwege de breedte het ergst op de Oude Langendijk. Nu wordt voorgesteld  het hek daar weg te halen. Dat is uit veiligheidsoverwegingen toch volstrekt onverstandig? Op de Voldersgracht staat ook geen hek, maar dat is voetgangersgebied en geen hoofdfietsroute. En van dat weghalen wordt de Oude Langendijk niet breder. Langs de gracht wil men groen en fietsparkeren situeren, zodat de rijdende fietsers en de voetgangers in een gezamenlijke ruimte tussen de gevel en die geparkeerde fietsen hun weg moeten zien te vinden.

Een smalle straat is eigenlijk ongeschikt voor fietsparkeren. Voor blauwe vakken ten behoeve van het fietsparkeren trekt men 2 meter uit; uit de praktijk in de Choorstraat leren we dat bij deze vakken de fietsen uitsteken, tot soms 30 cm. Ook daardoor wordt de straat bepaald niet breder en wordt de rijloper ineens maar 3,20 in plaats van 3,50 meter. Ons advies is een marge van 30 cm aan te brengen tussen blauw vak en rijloper. We pleiten voor het zoveel mogelijk opnemen van fietsparkeren in bebouwing.

U begrijpt dat wij niet akkoord kunnen gaan met dit plan. We sturen een kopie naar de commissie Ruimte en Verkeer en de SCMD.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.