Fietsverlichtingsactie

Fietsverlichtingsactie Delft

De afdeling Delft heeft in samenwerking met de gemeente Delft en de politie Haaglanden een fietsverlichtingsactie gehouden op donderdag 26 en vrijdag 27 november.

De actie werd gehouden bij de Hambrug aan de Kanaalweg. Het is een druk kruispunt van routes tussen de TU-wijk, de Binnenstad en het station. De fietsers komen uit drie verschillende richtingen; er was weinig kans dat je door kon rijden zonder aangesproken te worden.

De handhavers en de agenten van politie hielden de mensen aan en de leden van de Fietsersbond voerden met de fietsers een goed gesprek over veiligheid en had lampjes beschikbaar die desgewenst op de fiets konden worden gemonteerd. We hadden gelukkig voldoende mensen om dat te doen.

Over het algemeen waren de reacties zeer goed: goed dat jullie dit doen. Ook kregen we dit soort reacties van fietsers die wel goede verlichting hadden. Of: we weten dat het veel veiliger is te fietsen met licht, maar druk, druk, druk; voortaan zullen we eerder actie ondernemen.

Onze indruk is dat van circa 20% van de fietsers de verlichting niet in orde is. Dat is al beter dan vorig jaar, toen dat circa 30% was. De politie heeft ook aangekondigd dat na deze waarschuwingsactie scherper te gaan letten op onverlicht rijdende fietsers. De boete voor het niet hebben van een goede verlichting is € 55,-. Daar kun je heel wat lampjes voor kopen.

We hadden twee soorten lampjes in de aanbieding: er waren nog de zogenaamde druppeltjes over van vorig jaar (verkoopprijs €3,- per set) en er waren nu lampjes met een betere lichtopbrengst (verkoopprijs €3,- per lampje). De gemeente had de lampjes ter beschikking gesteld en de opbrengst vloeit weer terug naar de gemeente, die er dan volgend jaar weer nieuwe lampjes van gaat kopen.

Van beide is de kwaliteit niet erg goed. De druppeltjes zijn alleen maar te beschouwen als noodverlichting; ze schijnen wel, maar het risico is dat ze achter een buis of een jas hangen en dan zie je deze fietsers nog niet. De betere lampjes doen het wat licht betreft wel goed, maar de bevestiging laat te wensen over. Deze lampjes kunnen met een houder aan het stuur en aan een dunne zadelpen worden bevestigd, maar niet iedere fiets heeft achter een geschikte mogelijkheid om zo’n lampje goed te bevestigen. De lampjes kunnen van deze houder worden afgehaald (ook praktisch als je niet wilt dat ze gejat worden) en met een clip aan de jas of tas bevestigd, maar deze clip breekt vrij snel af.

Veel fietsers hebben geen cash op zak en lenen dan bij iemand anders, of ze maken geld over per telefoon aan een collega fietsers die wel geld bij zich heeft, of ze kozen ervoor te gaan lopen, maar we weten dat ze na 100 meter vaak weer gaan fietsen. Eén fietser (had geen geld bij zich) wilde nog zonder licht naar Rotterdam fietsen en we hebben hem er helaas niet van kunnen overtuigen dat dat onveilig is en dat hij beter even kon gaan pinnen. Volgend jaar gaan we proberen een mobiel pinapparaat te regelen.

Eenmaal moest de politie ingrijpen, omdat een fietser doorreed en alle stoptekens negeerde. Die heeft dan ook een bekeuring gekregen.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.